Menene Gras Balaguer

Directora de cultura i exposicions de Casa Àsia
i directora de l’Asian Film Festival. Barcelona

ASIAN FILM FESTIVAL BARCELONA 2020 | AFFBCN2020
Del 28 d’octubre al 8 de novembre

Als Cinemes Girona, CaixaForum Barcelona, Filmoteca de Catalunya i FILMIN

La nova edició de l’Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN comptarà amb una extensa programació de cinema, trobades, conferències i seminaris amb la intenció de contribuir al coneixement de cinematografies que no solen estar presents als circuits comercials. De mateixa manera que en edicions precedents, comptarem amb un centenar de llargmetratges procedents d’una vasta extensió territorial que va de l’Àsia central al Sud-est asiàtic i d’allí fins a la regió d’Àsia-Pacífic. Amb la qual cosa podrem explorar produccions de més de vint països, des de l’Iran i les ex-repúbliques soviètiques d’Àsia Central, Kazakhstan, Kirguizistan i Uzbekistan, a l’Afganistan, el Pakistan, Índia, Nepal, Bangladesh, Xina, Hong Kong, Macau, Mongòlia, Corea, Japó, Sri Lanka, Malàisia, Myanmar, Tailàndia, Singapur, Filipines, Indonèsia, Cambodja, Laos, Vietnam i d’Àsia-Pacífic amb Austràlia i Nova Zelanda. Entenent que tot paisatge està culturalment mediat, la diversitat és un repte per a l’espectador, al qui s’ofereixen instruments per a esbrinar el que ens aporta el cinema de cadascun dels països que s’esmenten aquí. Els més de 100 llargmetratges que es presentaran aquest any s’han realitzat entre 2018 i 2020, i es distribuiran entre les següents seccions: Oficial, Oficial Panorama, Discoveries, Netpac i Especial, totes a competició. Es tracta d’un cinema d’autor en què predomina el drama com a gènere per excel·lència que caracteritza aquest festival.

Aquest any celebrem la nostra vuitena edició arribant fins mons molt allunyats del nostre, a través d’imatges que ens descobreixen cultures en les quals ens vam emmirallar i vam tractar d’identificar l’altre o identificar-nos a nosaltres mateixos. El festival s’ocupa d’una gran extensió a la qual dóna cobertura el concepte d’Àsia global, i per tant la geografia té un paper de primer ordre. És obvi que no només es tracta de cartografiar al mapa cultures identitàries, sinó de veure com emprant una metodologia relacional es poden traspassar les fronteres que separen uns territoris d’altres. Al comprendre que la geografia política, la geografia humana i la geografia social es superposen entre si, el cinema ens pot proposar un viatge de descobriment. El paisatge, de mateixa manera que el territori està ancorat en identitats físiques, nacionals i personals. Qualsevol transformació del paisatge té un impacte en la identitat del territori i en els grups humans que l’ocupen. Això indica que el subjecte rep determinantment un sentit del lloc, entès com a marc semàntic-espacial que gira entorn d’ell. La lògica del lloc té per tant en aquest festival una centralitat en la qual s’insereixen l’individu i la comunitat.

Sense fer referència a l’interès de cinematografies més que consolidades com les que procedeixen de països que compten amb una gran indústria i un mercat potent, com és el cas de l’Iran, Índia, Xina, Japó i Corea, el festival intenta abordar el cinema independent i experimental d’altres països, el creixement en aquest terreny també s’ha de tenir en compte per les seves aportacions cada vegada més sòlides. En aquest sentit, es veurà que la majoria de països ASEAN cada any tenen més pes en la programació. En aquesta edició presentarem el projecte cinematogràfic “Mekong 2030”, al comprovar l’interès que continua suscitant el Mekong pels llocs que travessa i significa. Als seus 4880 km de recorregut, el riu passa per la Xina, Myanmar, Laos, Tailàndia, Cambodja i Vietnam, i ha viscut tots els conflictes que històricament han tingut lloc a la regió des de la segona meitat del segle XX. L’eix del riu ens serveix ara per a vertebrar la producció cinematogràfica feta recentment en aquesta part de món i als països veïns.

Aquest any el festival s’adapta a la situació excepcional de la crisi sanitària del coronavirus (SARS-CoV-2). Els continguts de la programació del festival es presentaran de manera presencial i no presencial, és a dir Cinemes Girona (Barcelona) seguirà sent la seu principal del Festival, juntament amb CaixaForum i Filmoteca de Catalunya, on es realitzarà la retrospectiva de la directora japonesa Kinuyo Tanaka de la mà de la Japan Foundation. A més, expandirem el festival incorporant una part de la programació on-line, a la plataforma FILMIN, on aquest mes de juliol del 2020 hem inaugurat el Canal CASA ÀSIA.

Hashtag: #AFFBCN